Solmio-kassa Help & Support 

Kaipaatko apua? 

Täältä löydät vastauksen yleisimpiin kysymyksiin ja paljon kassajärjestelmän käyttöön ja valintaan liittyviä ohjeita. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi asiantuntijamme ovat apunasi

 

HELPDESK
Arkisin klo 8-17

Muina aikoina jätä viesti vastaajaan tai täytä tukipyyntölomake.
Tarkistamme aukioloaikojen ulkopuolella tulleet tukipyynnöt säännöllisesti.

+358 10 400 8899 

helpdesk@solmiokassa.fi

 

 

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Tehdyt toimenpiteet
Suuri osa ongelmista korjaantuu laitteiden uudelleenkäynnistyksellä.

Usein kysytyt kysymykset

Solmio-kassan käyttöönotto ja aloitus

  • Miten saan tilattua demon tai esittelyn Solmio-kassasta?

    Esittelemme mielellämme palvelujamme! Kassajärjestelmän valinta harvoin tapahtuu ilman asiakkaan tarpeiden läpikäyntiä.
    Ota yhteyttä myyntiimme tai lähimpään jälleeenmyyjään Ota yhteyttä ja kartoitamme ilmaiseksi juuri sinulle sopivan ratkaisun. Mikäli näemme että jokin muu järjestelmä palvelee teitä paremmin sanomme myös sen suoraan.

    Saat ladattua testiversion Solmio-kassasta myös omalle android-laitteellesi, ohjeet ja tunnukset löytyvät täältä. 

  • Sopiiko Solmio-kassa yritykseni käyttöön?

    Solmio-kassa on käytössä ympäri Suomea erillaisilla yrityksillä. Käyttäjiä on kahviloissa, ravintoloissa, tavarakaupoissa, festareilla, vaatekaupoissa, marjanpoiminta pisteillä, kukkakaupoissa, partureissa ja vaikka missä. Uskomme siis, että Solmio-kassa sopii myös sinulle. Solmio-kassassa on monenlaisia toimintoja jotka sopivat eri alan liikkeisiin käyttöön. 

    Voit olla Solmio-kassan myyntiin yhteydessä ja kysyä tarkentavia kysymyksiä, että sopiiko laitteemme sinulle. Myynnin numero on 010 4008898

  • Onko Solmio-kassan laitteet vaikea asentaa?

    Solmio-kassan laitteet ovat varsin helppoja asentaa paikoilleen riippumatta laite yhdistelmistä.

    Jokaisella laitteella on virtajohto joka kytketään laitteeseen kiinni ja toinen pää seinäpistokkeeseen ja laite on valmis käyttöön. Joissakin laitteissa kuten P2 ja P2 Pro laitteissa on akku joka kestää useamman tunnin joten laitteen ei tarvitse olla jatkuvasti latauksessa. 

    Isompien kassalaiteden kanssa tarvitsee mahdollisesti kytkeä myös rahalippaan johto kiinni kassakoneeseen, mutta tämäkin on varsin helppoa. 

    Joten Solmio-kassan saa käyttövalmiiksi kytkemällä 1-3 johtoa kiinni joka on huomattavasti vähemmän kuin kilpailijoilla. 

    Tarvittaessa meiltä pystyy myös tilaamaan kassa-asennuksen paikan päälle.

  • Onko vaihtaminen kallista?

    Ei ole, yleensä vaihdosta ei tule sinulle lisäkuluja, vaan saamme kopioitua kaikki tiedot vanhan kassajärjestelmän tiedoista. 

  • Käykö olemassaoleva korttimaksujen välityssopimukseni Solmion-kassan maksupäätteisiin?

    Tämä riippuu täysin siitä, että minkä laitteen haluat vuokrata tai ostaa Solmio-kassalta. Alla on listattuna Solmio-kassaan sopivat maksunvälittäjät ja mille laitteille ne on sopivia.

    -Nets ja Worldline: Poplapayn Castles maksupäätteet

    -Saio: Verifonen maksupäätteet

    -Elavon: Sunmin maksupäätteet

    -Viva Wallet: Vivan maksupäätteet

10 yleisintä puhelua tukipalveluihin

  • Mille laitteelle saan ladattua Solmio-kassa sovelluksen ja mitä maksupäätteitä Solmio-kassa tukee?

    -Solmio-kassa sovelluksen saa ladattua laitteille joissa on androidin käyttöjärjestelmä. Eli valitettavasti Applen ja Windows laitteet eivät sovellu Solmion käyttöön.

    -Solmio-kassa tukee maksupäätteistä seuraavia:

    Poplapayn laitemalleista Castlesin Vega Mobile ja Vega Cashier malleja. 

    Verifonen laitemalleista VX680, VX690, CM5,VX820 duet, V400

    Sunmin laitemalleista P2, P2 Pro, V2

    Viva Wallet laitemalleista Ciontek CS50C

  • Kuinka nopeasti saan Solmio-kassan käyttöön?

    Solmio-kassa on nopea ottaa käyttöön. Sovelluksen saa ladattua ja asennettua omalle android laitteelle ihan muutamassa minuutissa. 

    - Yrityksen luominen tapahtuu Solmio-kassa Oy:n toimesta. Jos teillä ei ole entuudestaan ollut Solmio-kassaa käytössä, niin olkaa hyvä ja olkaa yhteydessä joko Solmio-kassan myyntiin tai Solmio-kassan jälleenmyyjiin. 

    - Korttimaksupäätteen käyttöönotto on pidempi prosessi jos sinulla ei ole entuudestaan korttimaksujen välityspalvelusopimusta olemassa seuraavilta tarjoajilta Nets, Worldline, Elavon, Viva Wallet tai Saio. Jos sinulta löytyy jokin näistä, niin maksupäätteen aktivointi onnistuu yleensä päivässä. 

    - Korttimaksujen välityspalvelusopimuksissa kannattaa keskustella Solmio-kassa palvelun tarjoajan kanssa sillä autamme mielellämme saamaan teille parhaan mahdollisen tarjouksen. 

    Jälleenmyyjäverkostomme palvelee läpi suomen ja kiireellisissä tapauksissa avaus on mahdollista samana päivänä ja saat laitteet heti mukaasi.

  • Kuinka päivitän Solmio-kassa sovelluksen?

    Solmio-kassa sovellukseen tulee aika ajoin uusia päivityksiä sovellukseen, koska Solmio-kassa on alati kehittyvä kassasovellus joka tuo asiakkaille jatkuvasti uusia ominaisuuksia jotka helpottavat eri alan tekijöitä.

    - Solmio -sovelluksen pystyy päivittämään joko app storen kautta valitsemalla päivitä jos sovelluksessa on uusi versio tarjolla tai verkkoselaimen kautta osoitteesta solmiokassa.fi/ohje

    - solmiokassa.fi/ohje sivun kautta tulee valita kohdasta Lataa / päivitä sovellus -> Viimeisin versio. Tämän valitseminen aloittaa sovelluksen lataamisen. Kun lataus on valmis, niin pääset ladatuista tiedostoista asentamaan sovelluksen. Tämä ei poista mitään tietoja kassasta, vaan päivittää sen vain uudempaan versioon.
     

  • Miten saan muokattua tuotetta?

    Mene hq.solmio.net/-nettisivulle ja kirjaudu sisään.

    Valitse vasemmasta valikosta Tuotteet.

    • Muokataksesi tuotetta, valitse listasta tuote ja valitse Muokkaa.

    1. Tee haluamasi muutokset ja valitse Tallenna muutokset.

    2. Poistaaksesi tuotteen, siirry listassa tuotteen kohdalle ja valitse Poista.

    3. HUOM! Solmio HQ neuvoo muutosten tallennuksen jälkeen käynnistämään Solmio-kassasovelluksen uudestaan. Toimenpide tulee suorittaa mahdollisimman pian, jotta tehdyt muutokset astuvat kassassa voimaan. Jos muutoksia tehdessä tuotetta myyvän myyntipisteen kassalaitteessa on ollut Solmio-sovellus päällä, tulisi kassalla välttää tuotteen myyntiä, jotteivat myynnit kirjaannu järjestelmään väärin.

    Ohjeet Solmio-kassan uudelleenkäynnistykseen löytyvät ohjeen kohdasta 6.2 Sovelluksen uudelleenkäynnistys.

  • Tein uusia tuotteita, mutta ne eivät näy kassalla

    - Todennäköisesti et ole vielä asettanut tuotteita paikoilleen tuotetaulukkoon.

    - Kirjaudu Solmio HQ pilvipalveluun ja kohdasta Tuotteet -> Kassan tuotetaulukko pääset laittamaan tuotteet paikoilleen haluamillesi paikoille.  

    - Tarkista Solmio HQ:sta puuttuvan tuotteen tiedoista kohdasta Hinnoittelu, että tuote on valittu kyseiselle myyntipisteelle.

    - Käynnistä Solmio-kassa sovellus uudestaan jotta muutokset päivittyvät kassakoneelle.

  • Kassan kirjautumistunnukset hukassa?

    -Lähetämme asiakkaillemme sähköpostiin ennen kassankäyttöönottoa tunnukset joilla voi kirjautua Solmio HQ pilvipalveluun ja tunnukset joilla voi kirjautua kassakoneelle. 

    -Jos salasana on vaihdettu tai sähköpostiviesti on hukassa, niin voit vaihtaa salasanan Solmio HQ pilvipalvelun kautta kohdasta Yritys -> Käyttäjät -> muokkaa 

    -Jos Solmio HQ pilvipalveln tunnukset on myös hukassa, niin voit soittaa Solmio-kassan tukeen, niin pystymme nollaamaan salasanan.

  • En pääse kirjautumaan Solmio-kassa sovellukseen sisään.

    -Jos et pysty kirjautumaan Solmio-kassa sovellukseen ja sovellus antaa seuraavan ilmoituksen "Jokin meni pieleen tarkista verkkoyhteys", niin tarkista, että sinulla on laitteessa joko wifi päällä ja yhdistänyt verkkoon tai jos laitteessa on SIM-kortti, niin tarkista, että mobiilidata päällä. Jos nämä on päällä, niin käynnistää laite uudestaan. Jos ongelma jatkuu, niin ole yhteydessä Solmio-kassan palveluntarjoajaasi.  

    -Jos et pysty kirjautumaan Solmio-kassa sovellukseen ja sovellus antaa seuraavan ilmoituksen "Laitteella ei ole aktiivista lisenssiä", niin ole yhteydessä Solmio-kassan palveluntarjoajaasi saadaksesi lisenssin auki. Solmio-kassa sovellus tarvitsee toimiakseen aktiivisen lisenssin. Lisenssiä ei joko ole tai sen käyttöaika on päättynyt.  

    - Jos et pysty kirjautumaan Solmio-kassa sovellukseen ja sovellus antaa seuraavan ilmoituksen "Turvavarmenne on vanhentunut. Ole hyvä kirjaudu sisään uudelleen", niin paina näyttöpainikkeista neliötä (riippuen kassavalmistajasta voi olla myös 3 viivaa päällekkäin) ja sulje Solmio -sovellus pyyhkäisemällä Solmio-kassan ikkuna sivuun. Avaa Solmio -sovellus ja yritä kirjautua uudelleen. Jos ei onnistu, niin tarkista onko verkkoyhteys kunnossa. Tarvittaessa käynnistä koko kassalaite uudestaan.
     

  • Kassan näytössä vilkkuu punainen valo vasemmassa reunassa ja uutta myyntiä ei pysty tekemään

    - Kassassa on varmentamaton tapahtuma jumissa.

    - Pyyhkäise vasemmasta reunasta kohti keskustaa. Valitse Tapahtumahistoria ja paina Tarkista. Jos kassa tunnistaa, että mikä on tapahtuman tila, niin kassa ilmoittaa sen tarkistuksen jälkeen ja puhdistaa listan.

    - On mahdollista, että kassa ei löydä tapahtumaa ja se on sen vuoksi jumissa eikä suostu poistuun tarkistuksella. Tällöin sinun pitää mennä Solmion asetuksiin ja etsiä ja valita vaihtoehto Tyhjennä välimuisti ja sen jälkeen OK.
     

  • Kassa ja maksupääte ei yhdistä toisiinsa

    - Tarkista, että molemmilla laitteilla on verkkoyhteys kunnossa.

    - Käynnistä Solmio-kassa sovellus uudestaan pyyhkäisemällä vasemmasta reunasta keskelle ja valitsemalla Virta -> Sulje sovellus -> käynnistä Solmio-kassa sovellus.

    - Jos tämäkään ei auta, niin käynnistä kassalaite ja maksupääte uudestaan. Jos teillä on verkkolaite johon kassalaitteet on liitetty, niin sen voi tarvittaessa käynnistää myös uudestaan.
     

  • Laite ei käynnisty vaikka on latauksessa

    -Tarkista, että näkyykö laitteen näytöllä akun lataus animaatioita.

    -Jos akun lataus animaatio näkyy ja akkua on 0-4%, niin anna laitteen latautua hetken ja koita käynnistää uudestaan, kun akkua on vähintään 5%. Jos laite ei käynnisty, niin ole yhteydessä Solmio-kassan palveluntarjoajaasi.

    -Jos ei näy, niin kokeile toista pistoketta tai toista laturia. Jos näistä huolimatta laite ei ala latautumaan, niin on todennäköisesti laitteen latausportissa vika ja laite tulee vaihtaa. Tässä tapauksessa ole yhteydessä Solmio-kassan palveluntarjoajaasi, niin saatte vaihtolaitteen.